Rozwój transportu
kolejowego
1. Rozwój pracy eksploatacyjnej i zwiększanie dofinansowania
Województwo Małopolskie systematycznie rozwija pracę eksploatacyjną w transporcie kolejowym, co wiąże się z przekazywaniem na przewozy kolejowe coraz większych środków finansowych. Wysokość realizowanej pracy eksploatacyjnej oraz przekazywanego dofinansowania na przestrzeni ostatnich lat ksztaltuje się następująco:
W ostatnich miesiącach zwiększona została częstotliwość kursowania pociągów na odcinku linii SKA1 Kraków Lotnisko – Kraków Główny w godzinach od 18 do 22.
Od grudnia br. z kolei planowany jest dalszy rozwój oferty, m.in. uruchomienie połączeń na linii Kraków – Podłęże przez Nową Hutę.
2. Wzrost liczby przewiezionych pasażerów
Rozwój oferty przewozowej pociąga za sobą dynamiczny wzrost liczby przewożonych pasażerów. W 2023 r. Operatorzy świadczący usługi na rzecz Województwa Małopolskiego przewieźli ponad 20 mln osób:
W I półroczu 2024 r. Operatorzy przewieźli 13,89 mln podróżnych.
3. Bilet Metropolitalny i Małopolski Bilet Zintegrowany
Od 1 sierpnia 2023 r. wprowadzona została oferta Biletu Metropolitalnego i Małopolskiego Biletu Zintegrowany, która umożliwiła podróżowania na jednym bilecie różnymi środkami transportu. Nowa oferta obowiązuje w następujących pojazdach:
Komunikacji Miejskiej w Krakowie;
Operatorów kolejowych Polregio S.A., Koleje Małopolskie sp. z o.o. i Koleje Śląskie sp. z o.o.;
Małopolskich Linii Dowozowych;
Połączeń autobusowych gmin: Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki.
Przedmiotowe oferty obejmują cały obszar województwa zapewniając przewozy przy użyciu biletów okresowych, jak i krótkookresowych w różnych konfiguracjach, w zależności od potrzeb podróżnych. Bilet metropolitalny usprawnia poruszanie się po centralnej części województwa, natomiast Małopolski Bilet Zintegorwany ułatwia podróźowanie z dalszych zakątków regionu.
Planowany jest dalszy rozwój Małopolskiego Biletu Zintegrowanego, tj. włączenie kolejnych organizatorów oraz podsystemów celem jego rozwoju.
4. Zakup większej liczby taboru kolejowego
W dniu 9 września 2024r. Województwo Małopolskie zawarło z firmą NEWAG S.A. umowę ramową na dostawę taboru kolejowego. Umowa przewiduje możliwość na dostawy do 25 szt. wieloczłonowych EZT wraz z usługą serwisowo-utrzymaniową.
W czteroletnim okresie obowiązywania umowy Województwo Małopolskie będzie mogło udzielać zamówień wykonawczych, łącznie do kwoty 1.391.559.974,40 zł. brutto. Planuje się, że pierwsza z umów wykonawczych obejmująca dostawę 6 szt. EZT zostanie zawarta jeszcze w tym roku.
Pojazdy będą posiadać min. 236 miejsc siedzących i co najmniej 550 miejsc ogółem.
Dostawa pojazdów nastąpi do 36 miesięcy od daty zawarcia umowy wykonawczej. W ramach zamówienia NEWAG S.A. będzie świadczył kompleksową obsługę serwisowo-utrzymaniową dla każdej jednostki, od poziomu P1 do P4, przez okres 5 lat od daty końcowego odbioru każdego EZT.
5. Budowa zaplecza utrzymaniowego taboru kolejowego
W latach 2020 – 2023 Spółka Koleje Małopolskie zrealizowała projekt pn. „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego”. W ramach inwestycji wybudowano zaplecze (Punkt Techniczno-Eksploatacyjny), pozwalające na terminowe wykonywanie czynności utrzymaniowych, serwisowych oraz naprawczych, obrządzanie pojazdów kolejowych i przekazywanie ich do eksploatacji w celu realizacji założonych zadań eksploatacyjnych, bez konieczności dojazdu do odległych punktów. Możliwe jest także świadczenie usług w ramach Obiektu Infrastruktury Usługowej (OIU) innym przewoźnikom kolejowym w zakresie obsługi technicznej pojazdów kolejowych oraz pozostałych usług.
Hala przeglądowo-naprawcza mieści 3 tory o długości 140 m. Na 2 torach wykonywane są naprawy bieżące i awaryjne taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1, P2, P3. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym która zapewnienie całorocznego mycia i czyszczenia taboru. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 92 384 199,76 zł a uroczyste otwarcie inwestycji nastąpiło16 stycznia 2023 r.
Aktualnie prowadzone są prace nad przygotowanem projektu budowy drugiego zaplecza technicznego zlokalizowanego w Oświęcimiu. Celem inwestycji jest zapewnienie optymalizacji procesu utrzymania taboru oraz zapewnienie wysokiej sprawności eksploatacyjnej pojazdów, co przełoży się na zwiększenie roli transportu kolejowego w przewozach wykonywanych na terenie województwa małopolskiego.